Blog

30 września 2020

Pozycjonowanie stron – ile kosztuje i co wchodzi w skład działań SEO?

Pozycjonowanie stron www przeszło przez ostatnie dwie dekady ogromne zmiany. Kolejne algorytmy Google takie, jak m.in. słynny Pingwin, w dużym stopniu zmieniły oblicze SEO. Czy współcześnie jest pozycjonowanie stron i sklepów internetowych? Z jakich działań składa się SEO i ile kosztuje?

Lepsza widoczność strony w Google, wzrost wskaźnika konwersji i sprzedaży –  to tylko niektóre z efektów pozycjonowania. Działania SEO są długoterminowe i wymagają odpowiedniej strategii, ale są w swojej dziedzinie niezastąpione zarówno dla witryn, jak i sklepów online. Do głównych narzędzi należy tworzenie treści na strony, optymalizacja techniczna, pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, integracja z social media i coraz większe skupienie się na odbiorcy.

Pozycjonowanie stron – definicja procesu

Każdy właściciel danego serwisu internetowy życzyłby sobie, aby mógł on być jak najłatwiej wyszukiwany. W tym celu podejmuje się wielu działań, które najczęściej określamy jako działania SEO, optymalizacji czy pozycjonowanie stron internetowych

Zamierzonym rezultatem jest zawsze zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej. Ze względu na to, że rynek jest de facto zmonopolizowany przez Google, najczęściej będziemy mówili o pozycjonowaniu strony właśnie w tej wyszukiwarce (choć na przestrzeni lat istniało wielu konkurentów, a obecnie jednym z ciekawszych jest Bing!). 

Definicji pozycjonowania jest wiele, a metody prowadzące do osiągania zamierzonych rezultatów zmieniają się z czasem na skutek m.in. trendów w zakresie zachowań konsumentów (użytkowników), jak i nowych algorytmów Google. Można jednak przyjąć, że pozycjonowanie to zespół działań realizowanych w celu zapewnienia stronie internetowej pożądanej widoczności w wyszukiwarce

Jednym z głównych celów jest to, aby użytkownik po wpisaniu w internecie wybranej frazy jak najszybciej odnalazł naszą witrynę, a więc, w praktyce, aby znajdowała się ona w Top10 wyszukiwań Google na daną określone słowo kluczowe. To właśnie obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania generuje największy ruch na witrynie

Pozostałe miejsca charakteryzują się już znacznie mniejszym zainteresowaniem użytkowników, co jest dość oczywiste – niech każdy się przyzna, jak często zdarza mu się wertować Google’a na drugiej, trzeciej, czwartej czy piątej stronie wyników! Sprawienie, aby strona była odnajdywana w Top10 na ważne dla danego biznesu hasła często jest trudne – wiele zależy od rodzaju danej branży. Nie bez powodu największe firmy, np. z sektora RTV & AGD, elektroniki i sprzętu komputerowego, miesiąc w miesiąc inwestują kapitał w SEO.

Przede wszystkim jednak kluczowe jest to, że SEO jest jak programowanie stron internetowych – to proces, a nie pojedyncze działanie. Oczywiście te ostatnie także mogą być istotne dla naszej witryny, niemniej jednak nawet raz perfekcyjnie wypozycjonowana strona bez kolejnych, nawet mniejszych, działań, będzie osuwała się w wynikach Google. Konkurencja po prostu nie śpi, a wyścig zbrojeń trwa cały czas.

Optymalizacja a pozycjonowanie – różnice

Trudności w zakresie definiowania pozycjonowania nastręcza wszystkim także kwestia tłumaczenia. I słusznie. SEO, czyli Search Engine Optimization, to dosłownie optymalizacja pod [silniki] wyszukiwarki. Powszechnie więc przyjęło się mówić, że SEO to pozycjonowanie, a synonimem tego ostatniego jest optymalizacja stron internetowego. 

Nie jest to całkowicie poprawna typologia. Jak pokazujemy poniżej, optymalizacja to tylko jeden z procesów, który ma charakter przede wszystkim techniczny (stąd też ostatnio coraz modniej zaczyna być określane jako techniczne SEO). Składa się więc z takich czynności, jak:

  • dopracowanie kodu źródłowego strony, 
  • ulepszenie pliku robots.txt, tworzenie mapy XML, 
  • zadbanie o krótszy czas ładowania,
  • dostosowanie witryny do użytkowników mobile (zwłaszcza w e-commerce),
  • linkowanie wewnętrzne, poprawne adresy stron i podstron, 
  • techniczne aspekty UX (User Experience),
  • indeksacja, schema, kanonizacja, tagowanie i wiele innych.

Tymczasem pozycjonowanie jest procesem zorientowanym również na stronie i jej odbiorcach pod kątem nie tylko technicznym. Liczy się tworzenie odpowiedniej narracji, przekazu, budowa relacji z odbiorcą i oczywiście zabiegi mające na celu dbanie o obecność w najlepszych rezultatach wyszukiwania (SEO blog, link building, artykuły zewnętrzne).

Z czego składa się SEO? Najważniejsze elementy

Zadbanie o to, aby dana domena była prezentowana w wyszukiwarce internetowej na wpisane, konkretne frazy, to zadania wielopłaszczyznowe. Bez wątpienia jednym z najważniejszych aspektów jest treść. Tak, jak posługujemy się treścią do tworzenia zapytań Google, tak też otrzymujemy odpowiedzi na jej podstawie. Profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie strony firmy, sklepu online lub innej witryny to zadania obejmujące szereg działań. Wyodrębnić można składowe części SEO takie jak: 

  1. Płaszczyzna tekstowa i SEO on-site – jak wiadomo, Content is King; artykuły i teksty na stronę internetową mają ogromne znaczenie dla jej pozycjonowania. Do tej podkategorii zaliczamy całościowe budowanie treści na stronę – artykuły blogowe, opisy produktów do sklepu e-commerce, opisy działalności, oferty, propozycji i rozwiązań.
  2. Architektura treści i informacji – jak powinien być rozmieszczony content na stronie, jak powinno wyglądać linkowanie i jakiego typu treści tworzyć? Tym także zajmuje się SEO.
  3. Działania marketingowe – na skutek tego, że Google w procesach indeksacyjnych coraz większy nacisk kładzie na dobrą treść, działania marketingowe w wielu obszarach zaczynają mocno zazębiać się z SEO. Strategia komunikacyjna na stronie www po prostu musi być kreowana w taki sposób, aby współistniała z przyjęta strategią pozycjonowania, dając nam efekt synergii.
  4. Link building i promocja na zewnątrz – zasadniczo znacznie mniej istotne, niż jeszcze kilka lat temu, strategie link building wciąż trzeba wziąć pod uwagę. Kluczem do sukcesu jest jakość linków (np. wysoki wskaźnik Trust Flow, określający wiarygodność domeny), a nie ich liczba oraz treść, za pomocą której linkujemy. Lepsze efekty osiągniemy dzięki profesjonalnym artykułom zewnętrznym i sponsorowanym z linkami, niż “wklejaniem” linków do przedawnionych katalogów lub forów internetowych bez komentarzy. 
  5. Techniczne SEO i użyteczność witryny – optymalizacja i zorientowanie na poprawę funkcjonalności, szybkości witryny, responsywności itd.

W przypadku pozycjonowania sklepu firmowego i zadań pokrewnych do powyższej grupy obowiązków agencji SEO & content marketing będzie należało zadbanie o social media. Statystyki nie pozostawiają złudzeń – obecność naszego biznesu (nawet takie, który nie działa przez internet!) w kanałach social media to dodatkowa rozpoznawalność, wzrost konwersji i sprzedaży! 

W przeciwieństwie do kampanii Google Ads rezultaty SEO mają znaczenie długofalowe i mogą przynosić więcej korzyści.

SEO jako działania wzmacniające sprzedaż – strategie contentowe i efekty copywritingu 

Strategia content-marketingowa to zaplanowane działania obejmujące zarządzanie i tworzenie treści na strony oraz często pokrewnych materiałów (zdjęcia, infografiki, video). Samo stworzenie strategii jest bardzo odpowiedzialną czynnością, mającą wpływ na powodzenie lub nie dalszych działań. Z roku na rok usługi pozycjonowania w Google coraz bardziej związane są z planowaniem, tworzeniem i dostarczaniem wartościowego contentu, ponieważ jest on coraz bardziej doceniany przez algorytmy wyszukiwarki. 

Content Marketing Institute 2020.

Niezbędną częścią całego procesu jest copywriting SEO i content-writing. To właśnie przez specjalistów z tych dziedzin opracowywane są teksty, które pozycjonują i przynoszą widoczne rezultaty. 

Content Marketing Institute 2020.

To właśnie ten aspekt jest jednym z najbardziej docenianych, a popyt na dobry copywriting skończy się dopiero wtedy, gdy przestaniemy wyszukiwać strony za pomocą wpisywania konkretnych haseł. Dobry tekst SEO ma za zadanie wpływać pozytywnie zarówno na optymalizację i pozycjonowanie, jak i na reprezentowanie usług i oferty w oczach potencjalnych Klientów.

Wpływ pozycjonowania na stronę internetową lub sklep – efekty, których można się spodziewać

Pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo skutecznym sposobem promocji w długim horyzoncie czasowym. Dzięki właściwie prowadzonym działaniom zyskujemy widoczność w sieci i wyższy ruch na stronie. Jeżeli pozycjonowanie nie sprowadza się jedynie do “wypchnięcia” witryny na jak najwyższą pozycję, ale także o wyposażenie jej w dobre SEO on-site, w tym przekonywające teksty, artykuły, opisy, to z dużą pewnością zyskamy także wyższy wskaźnik konwersji. 

W przeciwieństwie do kampanii Google Ads rezultaty SEO mają znaczenie długofalowe i mogą przynosić więcej korzyści. Wybierając reklamę w Google, możemy szybko uzyskać mniej więcej pożądane efekty, ale ich skala i zakres nie będą tak wysokie, jak efekty działań pozycjonujących. 

Najważniejsza różnica tkwi jednak w samym charakterze obydwu działań. O ile kampania w Google Ads nastawiona jest bezpośrednio na promocję, o tyle strategie SEO wzmacniają wiele różnych aspektów. Wynika to z ich holistycznego oraz wielkoobszarowego charakteru. W rezultacie za pomocą regularnie prowadzonych strategii optymalizacyjnych i pozycjonujących można uzyskać:

  • lepszą widoczność strony lub sklepu internetowego w Google,
  • większy ruch na stronie – więcej osób, które są naszymi potencjalnymi Klientami, 
  • wyższy wskaźnik konwersji na skutek działań on-site (optymalizacja techniczna, content-marketing, efektywne kształtowanie wizerunku w sieci),
  • skalowalne efekty działań,
  • dotarcie do wartościowych odbiorców i takich, u których prawdopodobieństwo podjęcia decyzji zakupowej on-site jest wyższe,
  • zaznaczenie własnej pozycji na rynku, 
  • zaufanie kluczowego dla współpracy B2B i B2C,
  • wpływ na pozostałe kanały sprzedaż i dystrybucji treści,
  • sprawnie działającą i długoterminową promocję firmy w sieci.

Czy każda strona potrzebuje SEO? To zależy…

“To zależy” to najpopularniejsza odpowiedź w branży. W Contento uwielbiamy ją stosować, czasem nagminnie, ale tylko w celach humorystycznych. Niemniej jednak kwestia tego, kiedy i kto potrzebuje SEO, jest dyskusyjna. Czy każda strona potrzebuje SEO? Wszystko zależy od indywidualnego przypadku.

Odpowiedź na powyższe pytanie dobrze przedstawić za pomocą przykładu. Załóżmy, że prowadzimy gabinet psychoterapeutyczny w miejscowości 20 – 30 tys. mieszkańców. Mamy prostą stronę internetową, składającą się z kilku niedużych podstron. Ze względu na to, że miejscowość jest niewielka, a osoby, które szukają pomocy psychoteraputycznej zazwyczaj używają w wyszukiwarce frazy geolokalizacyjnej (“psychoterapia MIASTO”), nasz gabinet ma dobrą pozycję w Google. Dodajmy do tego jeszcze przypuszczenie, że nie mamy zbyt wielu konkurentów z uwagi na relatywnie niską liczbą mieszkańców. Załóżmy też, że jesteśmy po prostu dobrzy w tym, co robimy, dlatego reklama za pomocą poczty pantoflowej działa prężnie. 

Czy w takim scenariuszu potrzebujemy pozycjonowania? A może należy postawić na marketing internetowy? Nie popadajmy w skrajności – naprawdę nie każda firma potrzebuje tych narzędzi. Oczywiście powyższy przykład celowo został przedstawiony dość jednoznacznie. W praktyce wiele może zależeć od innych czynników. Pewne jest to, że z czasem – w związku z dalej postępującym procesem przenoszenia biznesu i życia do rzeczywistości wirtualnej – przedstawiane w tym miejscu działania będą coraz bardziej potrzebne. 

Ile kosztuje pozycjonowanie? Cennik nie zawsze prosty do ustalenia

Tak, jak każdy z powyższych tematów zawartych w śródtytułach, tak i ten wymaga oddzielnego artykułu – i już niebawem się taki pojawi. Rozliczanie za pozycjonowanie to temat kontrowersyjne. Powszechnie panująca w branży praktyka ukierunkowana jest na wycenę indywidualną. Cennik pozycjonowania SEO zależy od wielu czynników, przede wszystkim zbadania stanu bieżącego, określenie pożądanego stanu faktycznego, analizy działań, zakresu i narzędzi, które należy wdrożyć. 

Oczywiście nie należy generalizować, ale łatwo dostrzec, że nie zawsze można spotkać się z całkowitą transparentnością. Bywa i tak, że Klienci podpisują umowę zobowiązującą, a kiedy mija kilka, kilkanaście miesięcy, okazuje się, że efekty usług są praktycznie niewidoczne. 

W Contento wierzymy, że współpraca agencja SEO – Klient może być całkowicie transparentna. Remedium na powyższe problemy jest obustronna otwartość. Z jednej strony firma dzieli się tym, jakiego rodzaju działania uważa za najlepsze i które pragnie wdrożyć. Z drugiej zaś – Klient nie rozumie, że ma do czynienia z ekspertami, a wypozycjonowanie nowego sklepu komputerowego na frazę “tanie komputery” nie będzie możliwe z budżetem 300 zł / mc. 

Najczęstsze sposoby rozliczania pozycjonowania 

Do powszechnie spotykanych w agencjach tradycyjnych systemów rozliczeniowych należą modele: 

  1. pozycjonowanie abonamentowe– (chyba) najpopularniejszy wariant, który gwarantuje dobre i szybkie zorganizowanie współpracy, ale czasem może wiązać się z brakiem dostatecznej efektywności,
  2. pozycjonowanie za efekt – pozycjonowanie w tym wariancie może być rozumiane na dwa sposoby: po pierwsze jako współpraca z płatnością za konkretne, wykonywane czynności z grupy SEO (wariant preferowany przez Contento), po drugie – jako rozliczenie za osiągnięcie konkretnego celu, np. słowa kluczowego w Top3. Ta opcja zwykle nie jest rekomendowana nie ze względu na brak specjalistycznych działań, ale na to, że wyniki wyszukiwania cały czas się zmieniają na skutek zabiegów konkurencji, zmian w algorytmach Google, a nawet tymczasowych błędów wyszukiwarki.
  3. model hybrydowy – model starający się połączyć to, co połączyć trudno; występuje w wielu wersjach; wciąż mamy do czynienia ze stałym abonamentem, ale część poszczególnych warunki finansowe uzależnione są od określonych efektów.

Pozycjonowanie w Contento – to Ty wybierasz, jaka forma współpracy Ci odpowiada

Contento proponuje nowatorski sposób współpracy, w którym głównym podmiotem decyzyjnym jest Zleceniodawca. Doświadczenie podpowiada nam bowiem, że nie zawsze dobrze jest zaproponować inne produkty tą samą ścieżką sprzedażową. 

Inaczej mówiąc, wszystko zależy od potrzeby – jeśli poszukujesz na szybko sprawdzonych i oryginalnych tekstów SEO, możesz zamówić je natychmiast w Contento. 

Jeśli z kolei poszukujesz firmy do całościowego i skutecznego wypozycjonowania danej strony lub sklepu, preferujemy kontakt indywidualny i wspólnie wypracowany sposób współpracy. 

Przyszłość SEO – podsumowanie

Czy SEO jest istotne w drugiej dekadzie XXI wieku? Wszystko wskazuje na to, że jest ważniejsze niż kiedykolwiek! 

Trendy behawioralne nastawione na szybsze wyszukiwanie cennych jakościowo informacji, nowe algorytmy Google, coraz więcej snippetów, wyszukiwanie głosowe (voice search) paradoksalnie “kurczące się” miejsce w Top10 wobec nowych firm szukających swego miejsca w sieci – tendencji jest naprawdę wiele. 

Przyszłość SEO jest poniekąd nieprzewidywalna. Tak, jak algorytm Pingwin zrównał z ziemią firmy zajmujące się wyłącznie pozycjonowaniem poprzez pozyskiwanie linków niespecjalnej jakości, tak też możliwe, że kolejne aktualizacje będą jeszcze bardziej stawiały content na pierwszym miejscu. Jedno jest pewne – warto podejmować działania mające na celu poprawę widoczności w internecie. I nie warto z tym zwlekać! 

Kategorie

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?