Blog

30 września 2020

Link building – pozycjonowanie za pomocą linków

Od początku istnienia wyszukiwarek internetowych linki zewnętrzne były bardzo ważnym kryterium rankingowym. Przez ostatnie lata Google wprowadziło szereg zmian, dlatego strategie link buildingowe wyglądają nieco inaczej, niż kiedyś. Co to jest link building, czego potrzebuje i jaki ma wpływ na pozycjonowanie strony www?

W link building liczy się coraz bardziej jakość, nie ilość. Coraz ważniejsze jest więc umieszczanie linków na wiarygodnych stronach z dobrymi i naturalnymi treściami. Artykuły sponsorowane, artykuły zewnętrzne, z zakotwiczonym linkiem dofollow (lub nofollow do dywersyfikacji) będą miały duży wpływ na pozycję strony w Google.

Link building – w trosce o pozycję strony w Google

Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania (SERP) zależy od mnóstwa różnych czynników. Pozycjonerzy, odkąd ta profesja istnieje, dokładają wszelkich starań, aby na rozmaite sposoby zwiększyć wyświetlenia danego adresu. Jedną z kluczowych strategii i metod działania jest link building. Na czym polega?

Link building to tworzenie palety linków wychodzących i przychodzących. Najczęściej jednak mamy na myśli ten drugi obszar, czyli pozyskiwanie linków z innych stronach. Umieszczenie swojego adresu URL na stronie zewnętrznej może pozytywnie wpływać na cały proces pozycjonowania. 

Strategie link building i źródła pozyskiwania linków

Strategie link building polegają na odpowiednim zoptymalizowaniu istniejącego zasobu linków i poszerzanie go o kolejne wartościowe pozycje. Linki powinny być zdywersyfikowane zarówno pod względem ich rodzaju, zakotwiczenia i platformy, na której będą się znajdowały. Takie obowiązki nakładają na firmy kolejne aktualizacje najważniejszych algorytmów Google, np. Pingwin. Obecnie umieszczanie linków do naszej strony na mało wiarygodnych forach, zapleczach i katalogach SEO, farmach contentu, a nawet wielu stronach internetowych z niskim poziomem Trust Flow może przynieść efekty negatywne

Bardzo istotne jest więc regularne pracowanie nad poszerzenie zasobu linków (sama częstotliwość ich dodawania również jest brana pod uwagę przez algorytm Pingwin, a nagłe pojawienie się anchorów na kilkudziesięciu stronach zrodzi podstawne wątpliwości robotów Google). Powinny być one wzbogacone o przekonującą treść, która ma znaczenie i dla pozycjonowania, i dla wizerunku strony w internecie. Najefektywniej działające są linki naturalne, udostępnione przez użytkowników ze względu na treść, która przypadła im do gustu. Stąd też we współczesnym link buildingu coraz większe znaczenie ma content – artykuły eksperckie z linkowaniem na serwisy zewnętrzne, blogowe i artykuły sponsorowane. 

Linki prowadzące do strony - grafika koncepcyjna

Link building nie może już wyglądać tak, jak kiedyś – zmiany w algorytmach Google

Obecnie istnieje szereg wytycznych, do których trzeba się stosować, robiąc link building strony firmy czy sklepu. Największe znaczenie ma dywersyfikacja i jakość linków. Algorytm Pingwin Google obniży wartość stronie, jeśli linki pochodzą z niskiej jakości katalogów, forów czy serwisów. Wykluczone są działania spamerskie i inne zabiegi, które nie mieszczą się w obrębie White Hat SEO. Znaczenie mają używane w tekście frazy, jakość treści i parametry strony internetowej, świadczące m.in. o tym, jakie są proporcje między artykułami płatnymi a naturalnymi i jakiej jakości są dotychczas stosowane odnośniki. 

Zdobywanie linków – główne sposoby na link building

Branża kreatywna szuka różnych sposobów na uzyskanie jak największej liczby odnośników, ale w link buildingu zasada im więcej, tym lepiej działa na naszą niekorzyść. Gdzie warto umieścić linki do naszej strony? Zanim odpowiemy na to pytanie, sprawdźmy, z jakich źródeł – polecanych i niepolecanych – najczęściej się korzysta:

  1. Katalogi – obecnie w coraz większym zaniku, ale wciąż wykorzystywane do dywersyfikacji linków; w różnego rodzaju bazach, np. bazach firm, możemy dodać link do strony firmowej wraz z kontaktem i informacjami o firmie. Oczywiście istnieją też dedykowane katalogi SEO, które są praktycznie nie odwiedzane przez kogoś spoza branży…
  2. SWL i farmy contentowe – Systemy Wymiany Linków i platformy o bardzo niskich wskaźnikach wiarygodności oraz jakości to miejsca, które były swego czasu bardzo popularne. Obecnie mało kto z nich korzysta, a jeśli tak robi, raczej się do tego nie przyznaje. 
  3. Fora internetowe – oczywiste źródło pozyskiwania linków i ruchu na stronie, jednak w tym przypadku wszystko zależy od indywidualnego przypadku. “Wygasłe” forum, na którym nie ma ruchu, a także na siłę “wciśnięty” w posta link mogą nie być elementami dobrej strategii. Jeśli jednak dzielimy się aktywnie wiedzą, uczestniczymy w życiu forum, to wówczas nasze linkowanie może zdziałać wiele.
  4. Portale social media – zasady podobne, jak w przypadku forów internetowych, stąd jedną drobną różnicą, że wszystkie linki z portali takich, jak Facebook, mają atrybut no follow. Linki te jednak są ważne do dywersyfikacji i pozyskania ruchu. Oczywiście mając stronę firmową na facebooku, podanie linka do strony to czynność, którą po prostu trzeba zrobić.
  5. Strony internetowe branżowe i ogólnotematyczne – witryny prowadzone wyłącznie pod SEO, jak i najpopularniejsze strony, które prawdopodobnie większość z nas codziennie przegląda. Umieszczenie w nich artykułu reklamowego, specjalistycznego, będzie dobrą strategią pozycjonowania. 

Podsumowanie

Katalogi, presell pages, farmy – to reprezentanci słusznie minionej epoki, jeśli chodzi o ewolucję wyszukiwarek internetowych i ich algorytmów. Media społecznościowe to doskonałe platformy do linkowania, ale nie zapewnią wystarczającej siły do wypozycjonowania strony. Zdecydowanie najlepsze efekty można uzyskać poprzez linkowanie do stron internetowych. Jednak też nie byle jakich, a tylko takich z wysokimi wskaźnikami typu Trust Flow. Odzwierciedlają one jakość danej strony i pozwalają na ocenę. Zazwyczaj im wyższej jakości miejsce do linkowania, tym wyższa cena za publikację. Cennik link building na tym się jednak nie kończy, ponieważ należy jeszcze wziąć pod uwagę koszt opracowania profesjonalnego i oryginalnego artykułu zewnętrznego, nierzadko specjalistycznego. To, w jaki sposób będzie napisany artykuł, ma bardzo duże przełożenie na efekty SEO.

Kategorie

Jesteś zainteresowany naszą ofertą?